måndag 13 juli 2009

En stol får nya kläder

Vår skrivbordsstol har redan länge sett fruktansvärt sunkig ut. Dynan har varit smutsig, söndrig och rysligt äcklig. Till slut kom det något äckligt kladd på den så tyget fick ryka utan desto mer varning. Maken fick välja nytt tyg på Ikea och det skulle vara min present åt honom att byta klädsel på stolen. Som vanligt drog det lite ut på tiden och som vanligt lyckades jag inte göra allt själv utan maken fick göra en del av jobbet. Men nu är det klart!

Så här såg 20-åringen ut:

På basen av tyget påstår jag att den här madrassbiten är just lika gammal, men perfekt som råmaterial:

Steg ett blev att skruva loss båda dynorna och sedan ta bort tyget och alla 100 000 nitar det satt fast med. På sittdynan tog jag också bort skumgummit. Den horribla 80-talsmadrassen fick bli ny sittdyna. Med hjälp av limpistol fäste jag två bitar skumgummi på träbottnet och i skarven lade jag en kil:



Sedan var det bara att nita fast det nya tyget. Nitpistolen och jag hade lite olika åsikter om hur det skulle göra så den delen fick maken sköta om. Och jag tycker nog att slutresultatet blev rätt så bra!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...