måndag 15 oktober 2012

UFO dag 1

Grupptryck kan faktiskt vara bra också! I "min" syjunta blev vi utmanade att inte påbörja nya projekt utan i stället avsluta alla projekt som blivit på hälft. Efter litet funderande stickade jag klart vantarna jag påbörjat dagen innan och grävde fram högen med halvfärdigt.

Del ett var för min del att reparera och fixa gammalt. Tre par byxor, ett nattlinne och två jackor bara väntade på litet öm omvårdnad. Nattlinnet och ett par byxor var en enkel match, men de fyra andra tog det emot att börja på. Jag skyller oförmågan att göra det på att det var frågan om krångligheter. På båda jackorna behövde dragkeden bytas ut och canvasbyxorna hade båda stora revor. Men en utmaning är en utmaning så jag tog tjuren vid hornen och fixade.

På canvasbyxorna strök jag först fast en bit trikå (en bit av ärmen på en gammal t-skjorta) med heat n´bond på baksidan och sicksackade helt enkelt över revan på framsidan. Det tog inte särskilt länge och var absolut inte svårt. Jag är dessutom mycket nöjd med resultatet.


På jackorna valde jag att göra på olika sätt. På den bruna hade jag redan sprättat bort den gamla dragkeden och konstaterat att det blir så gott som omöjligt att få alla tyglager på plats igen, men jag försökte halvhjärtat vika också insidans trikå som skulle täcka dragkeden. Det blev inte så snyggt på insidan, men fungerar absolut. Först på bilden märkte jag att jag fick litet osynk :-).
På fleecen klippte jag helt kallt bort delen med tänderna och sydde en ny ovapå. Det gick betydligt enklare. Jag är inte helt nöjd, eftersom jag jämför med originalet, men nu blev båda jackorna i alla fall användbara igen!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...