tisdag 9 oktober 2012

Tygblöjor och förspilld kvinnokraft


För att fira tygblöjsveckan (Kestovaippayhdistys firar tygblöjan den här veckan) har jag strukit  vikblöjor och sorterat och fotograferat tygblöjor. Hela dagen! Jag började tycka att de tar för mycket plats och nu ska de bort. Jag lägger ut länk sedan när jag lägger dem till försäljning om någon är intresserad.

Under sju år och sex dagar har ett eller flera av våra barn använt tygblöjor från och till. Mer som nyfödda och mindre från att de börjat gå. Jag skulle mer än gärna skriva under att barn blir snabbare torra med tygblöjor, men så är det nog inte med våra barn. Dels beror det väl på att de inte bara har använt tygblöjor och dels på mognad. Det tycker jag att jag märker speciellt bra med den yngsta. Han har varit helt ointresserad av pottan och först när han vågade använda wc-stolen så vågade han ens pröva. Han är inte ännu blöjfri så vi fortsätter ett tag till, men tygblöjornas tid är nog slut nu för oss.

Varför valde vi tygblöjor?

Taken på ett enormt sopberg lockade inte särskilt mycket, det var väl den grundläggande tanken. är jag fick barn hade jag aldrig bytt blöja på ett barn så diskussionen om att vilket som är lättare var inte särskilt viktig. Skillnaden är inte direkt stor. Den stora skillnaden ligger i att när man har bytt en pappersblöja så kastar man den i soppåse och glömmer bort att den någonsin fanns medan en tygblöja först ska förvaras inför tvätten (och i många fall också sköljas innan det), tvättas, hängas upp på tork, tas ned och föras till skötbordet, ja, man hör ju snabbt att mängden arbete är betydligt större. Men ändå, man får rutin på det, som med allt annat, och den där ena maskinen extra i veckan märks inte ens. Speciellt inte när familjen och tvättmängden utökas.

Mina tygblöjstips:

- Börja med att skaffa några olika tygblöjor så att ni får prova vilken typ av blöja som passar bäst. Skaffa dem gärna begagnade så slipper du ointvättade blöjor som inte har tillräcklig sugförmåga. Det behövs 10-20 tvättar för en ny blöja att bli riktigt bra.
- Välj blöjor i färger som är roliga att se på det. Hur ytligt det än må vara så är det sant, det är roligare att klä på, tvätta, vika sådant som tilltalar ögat.
- När du fyller maskinen så kan du börja med en sköljning för att få bort kisset, många tvättmedel börjar löddra okontrollerat annars.
- Flytande tvättmedel eller tvättnötter är skonsammare än pulver.
- Använd ättika eller flytande citronsyra om du vill ha sköljmedel.

Kom ihåg att varje gång du använder en tygböja är det en pappersblöja mindre!

Den förspillda kvinnokraften då, den gick till strykningen! Så det sista tipset får vara; strunta i att stryka vikblöjor :-).

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...