söndag 7 oktober 2012

Mellan regnskurarna

På många håll i Österbotten har regnandet börjat bli överdrivet och delar av landskapet har blivit översvämmat av alla droppar. I Vasa tog regnet stundvis pauser idag så jag gick ut en stund i trädgården och plockade undan saker som inte vill frysa när kylan kommer.

En del äppel hade också blåst ner så de fick komma in i värmen. Det är nu elva år sedan jag planterade tre små äppelträd. Valkea kuulas levde ett par år och jag skördade visst ett par äpplen innan trädet torkade bort. De som blev kvar har inte ännu någon skörd att räkna med, men det blir ätäppel för lyxvardagar. Kaneläpplen finns det litet fler av än Antonovka. Båda (eller egentligen alla tre) är mina favoritäpplen sedan barndomen, men jag vill nog utöka med t.ex. Åkerö ännu. När barnen är större kanske det blir mer tid att använda för att sköta trädgården.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...