måndag 8 oktober 2012

Bokhögen

Jag har samlat böcker på hög... Just nu är jag så trött när jag går och lägger mej att jag bara inte orkar läsa på kvällarna (fast det är väl litet att ta i att påstå att det ännu är kväll när jag går och lägger mej :-)). Högen utökades några böcker till strax efter att jag fotade eftersom två böcker fick följa med hem från loppis, Katerina Janouch "Hittebarnet" och Natasha Kampusch "3096 dagar". Böckerna kanske inte står högst upp på litteraturkritikerns lista, men faller mej i smaken och ger mej det jag vill ha av en bok; spänning, en bra berättelse, kanske några skratt och litet föda för fantasin.

Det är två av böckerna, eller kanske närmast författare, jag gärna nämner; Marko Hautala och Johan Theorin. Jag tror att man kunde påstå att båda faller inom triller-genren, märkliga saker som sker i en alldeles vardaglig miljö med alldeles vanliga människor, eller? Båda två flirtar med det okända och skriver utan stora gester men på ett sätt som tvingar en att sträckläsa boken.

De miljöer Marko skriver om föreställer jag mej att jag känner igen eftersom vi bor i samma stad. Johan igen skriver om Öland, där har jag aldrig varit.

Men se nu, här sitter jag och försöker berätta om böcker jag inte hinner läsa, i stället för att läsa dem. 


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...