söndag 6 februari 2011

Runeberg


Nu har jag investerat (makens pengar) i en runebegstårtform. En i silikon. Jag har tyckt att silikonformar är så äckliga och tanken att sätta någonting gummiaktigt i varm ugn känns helt fel, men å andra sidan tycker jag om att man kan få så roliga former med silikon. Bläckplåtsformar för runebergstårtor skulle förstås vara toppen, men nu kör vi med silikon.

På paketet fanns det recept från Ullanunelma.

Runebergstårtor ca 12 st

225 g rumsvarmt smör
1 1/2 socker
3 ägg
1 dl mald mandel
1 1/2 dl skorpsmulor
2 tsk bakpulver
1 dl vispgrädde

Vispa smör och socker. Tillsätt äggen ett i taget, under fortsatt vispning. Blanda i de torra ingredienserna växelvis med grädden. Fyll formarna till 2/3 och spritsa hallonsylt i mitten. Grädda 15-20 minuter i 200° ugn. Om man vill kan man doppa den nedre delen av tårtan i mandellikör, rom eller punsch. Spritsa kristyr runt sylten.

Jag la ännu några droppar bittermandelolja i smeten för att få extra mandelsmak.

Supergott! Det kan nog ha varit bland de allra godaste runebergstårtorna jag ätit. Nu blev mina nog fuktigare än receptets tårtor blit för jag såg snett och hällde i den dubbla mängden grädde. Men bra gick det i alla fall, men om degen är så pass fuktig sjunker sylten ner så då ska man grädda dem halva tiden och spritsa i sylten först då.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...