tisdag 8 februari 2011

Mer mjölk

För en tid sedan funderade jag litet på mjölk. Efter att jag skrev inlägget har vi dumpat den fettfria mjölken och köper lättmjölk, ekologisk naturligtvis. Den yngsta dricker glatt, han är ju van vid fet mjölk eftersom jag ammar honom också. Den äldsta dricker hyfsat snällt. Han har vant sig ganska snabbt, men har också sett det som en chans att försöka få andra drycker i stället. Mellansonen protesterar vilt och det är, tror jag, han som skulle må bäst av det. Å andra sidan har de blivit duktigare på att välja vatten som törstdryck och det är förstås bra.

På ett av stadens dagis har fetthalten i mjölk diskuterats förra veckan. Ett eldfängt ämne visade det sig. Stadens representanter säger fettfri mjölk och föräldrarna vill ha ett alternativ; lättmjölk. Idag slogs jag av en tanke till. WHO rekommenderar att barn delammas till minst 2-års ålder --> bröstmjölk innehåller mycket fett (också en massa mättat fett). Ska jag alltså dra slutsatsen att WHO har fel och att småbarn mår bättre av fettfri mjölk? Hur i hela friden går det här ihop med allt vi lärt oss om amning?

Fattar noll, ska sova på saken!

Jag är inte den enda som funderat på denna ekvation. På kostdoktor finns en annan fundering.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...