torsdag 13 januari 2011

Radiobröd

Idag har jag haft besök av Anki från radio Vega. Vi pratade om surdegsbröd och olika surdegsstarter. Jag hann inte starta tillräckligt tidigt (okej, jag erkänner, jag sa mañana lite för många gånger :-)) så det bröd vi bakade var gjort på en fuskig degstart; en som innehåller vanlig jäst. Det gör att jäsprocessen startar genast, och man behöver inte vänta på att den naturliga jästen ska starta. Resultatet blev ändå gott och "rätt". Jag kan inte påstå att jag är expert på bröd bakade med surdeg, men jag har nog gjort det förr och jag var mycket nöjd med brödet. Det är jämnt inuti och har skorpa på ytan. Samtidigt fick jag testat mina nya brödformar.

Det roliga med att "tvingas" sätta igång surdegar så har man ju det gjort och nu ska jag igen sätta igång med större bak bara de "riktiga" surdegsstarterna mognar.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...