fredag 21 januari 2011

Bakar ni alla dagar?

Undrade kompisen när jag berättade om vad vi hade gjort under veckan. Och faktiskt, vi bakar så ofta vi bara hinner, eller åtminstone jag. Idag blev det fyra plåtar knäckebröd. Enklaste sorten med rågmjöl och fullkornsvete.

Mitt knäckebröd gjorde jag så här:


1 bit jäst
1 tsk salt
1 tsk sirap (honung är också lyckat)
6 dl vatten
5 dl rågmjöl
7-8 dl fullkornsvete

Degen fick jäsa och sedan kavlade jag ut den direkt på bakplåtspapper, sista varvet med kruskavel. Innan jag gräddade det i 200° ugn skar jag bitar med en pizzarullare. Gräddas tills det får litet färg och blir torrt.

Jag har inte ännu lyckats få det så tunt som jag vill, men att det är små bitar.


På tal om fullkornsvete så har jag funderat på skillnaden mellan fullkornsvetemjöl och grahamsmjöl. Skillnaden är hårfin, men det är en pytteliten skillnad, det här kopierade jag från menyse.com.

"Grahamsmjöl

(fullkornsvetemjöl, stenmalet vetemjöl)

Grahamsmjöl mals av hela vetekorn, dvs inklusive skal och grodd, med andra ord ett fullkornsmjöl. Mjölet är döpt efter amerikanen Sylvester Graham, som i början av 1800-talet propagerade för vegetarisk mat och hälsogivande fibrer.

Används till matbröd, skorpor, scones och kex men kan också användas till gröt och panering.

Blandas med fördel med vanligt vetemjöl, för att få en bättre bakniningsförmåga. Bröd bakat av grahamsmjöl blir lätt smuligt, vilket kan avhjälpas genom att först skålla mjölet.

Fullkornsvetemjöl är en variant av grahamsmjöl, som är ljusare och finkornigare. Används på samma sätt."




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...