söndag 23 januari 2011

Köttbullar

Jag tycker att jag har hehkuterat om mina köttbullar var och varannan dag. Kulmen kom väl i fredags då jag hade 9 kg malet kött att omvandla till köttbullar. Om någon undrar så började jag klockan 13 och den sista plåten köttbullar tog jag ur ugnen ca klockan 21. Då hann jag i och för sig båda laga lunch och middag och vara ett varv till butiken mellan varven :-). Köttbullarna är numera uppätna av ca 60 hungriga barnklädsförsäljare.

Om man inte vill laga fullt så många köttbullar kan man testa följande recept på mina

Katis asiatiska köttbullar

1 kg malet kött (jag använder nöt med max 20 % fett)
ca 1 dl Sweet chili sås
ca 2 tsk chili (jag brukar använda burkchilipasta)
1 1/2 tsk riven färsk ingefära (eller t.ex. ur burk)
(i stället för chili och ingefära skilt kan man med fördel använda Linghams ingefärschili)

Inget annat.

Blanda till en smet. Låt stå en stund i kallt. Blöt händerna med kallt vatten och rulla nätta köttbullar på en plåt. Grädda i ca 250° grill tills köttbullarna fått lite färg och är färdiga också inuti.

Förstås kan man variera med att tillsätta skorpsmulor, ägg, turkisk yoghurt etc. om man vill ha mildare och mjukare köttbullar. Mängden chili och ingefära ska man förstås anpassa till egen smak. Jag brukar servera köttbullarna med diverse grönsaker, men de passar bra t.ex. med mos eller couscous.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...