fredag 11 juli 2008

Lite trädgård igen :-)

Jag har igen varit på min kvällrunda i trädgården och passade på att fota litet. Att fota växter i skymningen med en valig kamera är ju inte det mest lyckade man kan göra, men det blev nu några bilder i alla fall.


Här är en av pionknopparna. Våra pioner blommar mycket senare än alla andras. Antagligen för att de bor på ett skuggit ställe. Jag har planterat pionknölar med pyttesmå skott för sju år sedan och ifjol dök den första blomman upp. I år blir de aningen fler. Kul!

i år har jag också ökat pionbeståndet eftersom vi var via Pionien koti för några veckor sedan. För den som är pionintresserad är det ett underbart ställe att besöka!


Här är en vanlig liten ros. Vanlig, men söt och den passar bra med ljusröda och lila aklejer.


Här är min bougainvillea. Jag bara älskar den. Jag har alltid drömt om en och när jag hittade en på rea så bestämde jag att den här sommaren ska jag minsann få njuta av en fast den aldrig kan bli lika stor som de ljuvliga buskar man ser på varmare breddgrader.


Aklejer. Jag tycker att de här har en spännande stark färg och så är det så många blommor på en planta! Den här är antagligen gammal. Lite svårt att veta i den här trädgården när den aldrig ser lika ut när de första växtrena dyker upp på våren.


Tomater! Vid en solig vägg har jag tre tomatplantor. bara för att det är kul :-)


Här är en tomat som någon av pojkarna försökte norpa. Nu har den fått mogna i uthusfönstret.


Och sist min stolthet; en äkta fläder. Den var en pytteliten planta för två år sedan. Nu är den stor och i år ska jag koka fläderblomssaft. Det ska nog bli den här helgen, men jag väntar några dagar för att flere blommor ska hinna slå ut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fina blommor du har! Här i sydväst har pionerna nästan redan blommat ut redan. Fast jag brukar säga spioner. det låter roligare. Mamma har dessutom sådana där riktigt gamla ur-bond-spioner. dom var meld mega-stora i år.
Hälsn. Frodiga Gullvivan (Sussi)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...