måndag 7 juli 2008

Aleksandersbakelser :-)

Efter många års letande hittade jag för en månad sedan äntligen ett recept som är riktigt, riktigt bra! När jag var liten åt vi nämligen ibland bakelser vid festliga tillfällen och min pappa och jag valde alltid potatisbakelse eller bananbakelse men min brors favorit var aleksandersbakelser. Nå, nu kan jag nångång baka sådana åt honom. Här kommer receptet: 


Botten:
500g smör eller margarin
250g socker (ca 3dl)
1-2 ägg
2 tsk vaniljsocker
600-700g mjöl (ca 10dl)

Fyllning:
Ca 2 dl hallonsylt

Glasyr:
Ca 1/2 paket florsocker
Ca 3 msk citronsaft
röd karamellfärg

Vispa fett och socker pösigt. Tillsätt ägg. Blanda ihop mjöl och vaniljsocker och tillsätt. Dela degen i två delar och tryck ut på två plåtar. Använd mjöl och en kavel som hjälp så du får två  så släta bottnar som möjligt. Nagga t.ex. med en gaffel.
Grädda bottnarna i 200° ungefär 15-20 minuter. De ska ha en lagom gyllengul färg.
Placera bottnarna på varandra med hallonsylt emellan.
Blanda ihop glasyren (det kan löna sig att öka på mängden för som vanligt är det snålt tilltaget) och bred över kakan. Om man vill vara överkurs kan man ta en del av fyllningen och blanda den med kakao och sedan spritsa ut i tunna linjer som man piffar till genom att dra med en tandpetare åt sidorna (turvis åt vardera hållet). Gör man det ska man vara supersnabb!

Av en hel plåt blir det många bakelser så det gäller att baka när man ska ha många gäster. Jag har frusit in bakelser i plastaskar med bakplåtspapper emellan och det verkar funka bra. En del brukar skippa glasyren om kakan ska frysas.

Nam!

Ursäkta att jag glömde fota...

1 kommentar:

Anonym sa...

En sån enastående tajming du har! Maken med samma namn som bakelserna fyller på måndag, får se om jag bakar i helgen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...