måndag 26 november 2012

Ny tidning


Så har då alla finska pysslare fått en ny tidning. Ja, den publicerades redan för ågon vecka sedan och jag rusade raka vägen till tidningshyllan. Men nu har jag ruvat på tidningen ända sedan dess. Jo, jag har "läst" den (text är inte något som används i överflöd) men jag vet inte vad jag ska säga. En del sidor kan vara super och nästa sidan botten. Det blir helt enkelt en berg-och-dalbana.

Tanken är absolut god, men Anu Harkki med redaktion har nog låtit sej inspireras litet för mycket av andra. Tydligast lyser Mollie Makes igenom. Jag förstår att man gärna vill göra en tidning som den, men en blek kopia funkar inte. Blek är också ett ord jag tänker flera gånger om, utom på insidan av pärmen. Hur kan man i en annars ganska ljus och matt tidning lägga grälla, glansiga reklamer på insidan av pärmen? Krockar en aning tycker jag. På bilden nedanför syns insidan och första sidan (som annars är ganska vitsig).


En stickrelaterad tecknad serie kan jag inte annat än älska!


Ett av problemen är kanske att man riktar sig till nybörjare. Här nedanför är ett tips på hur man stickar en alltid rätt-ruta... Ett annat problem är Anu-kulten. Pärmflicka, ledare, modell, redaktör, inredare (? i hemma hos reportaget talas det bara om "Anu"), mönsterkonstruktör, chefredaktör....

Är grejen egentligen det att man tänker sig att ingen annan någonsin varit på Pinterest eller är det bara att ett första nummer görs under en lång tid. Nästa nummer kommer först i februari, men då får man säkert se vart det barkar. Inte är jag redo att prenumerera, men åtminstone ett nummer till kan jag nog köpa.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...