onsdag 14 november 2012

Jag blev utmanad...


så jag får väl lov att svara. Utmanaren är Jonna som bloggar på Musta tulikin melkein suomenruotsalainen. Det fåniga är att när man läser någon annans lista så vill man skriva just samma saker som den och Jonna har så många grejer på sin lista som jag bara tycker att borde finnas på min också (som julen och salmiak, bland annat) :-).


Näin tämä toimii:
   1. Listaa tämän hetken kymmenen (10) lempiasiaasi.
   2. Jaa haaste vähintään viidelle (5) tykkäämällesi blogille ja ilmoita siitä heille.
   3. Muista nauttia listaamistasi lempiasioista mahdollisimman usein!

Så här fungerar utmaningen:

1. Gör en lista av dina tio (10) favoritsaker.

2. Utmana minst fem (5) bloggare och meddela dem om att de har blivit utmanade.
3. Kom ihåg att njuta av dina favoritsaker så ofta som möjligt!

1. Mina barn, när de inte bråkar :-). Mina barn får samtidigt representera alla andra viktiga människor i mitt liv. Det finns människor som bara nuddat vid mitt liv men som ändå har en plats i mitt hjärta, de flesta vet inte om det. Sedan finns det de som vet att de är viktiga för mej, en extra kram åt dem.

2. Tyg, jag älskar tyg! Nu tänker jag dels direkt på tyger man köper på rulle men också kläder, dukar, lakan, gardiner som i mina ögon förvandlas till tyg som man kan skapa något nytt av. Jag samlar på tyger och många av dem kommer aldrig (eller så länge de är i min ego) att bli något annat än en bit tyg. 

3. Min dator. Den är min hjärna, mitt sällskap, mitt arbetsredskap, min kontakt till yttervärlden, mitt nöje, mitt minne.

4. Veckotidningar. Sedan jag köpte min första Starlet i början av 1980-talet har jag älskat olika veckotidningar, eller var det Kamratposten redan före det. Jag föredrar att köpa dem som lösnummer och jag samlar dem gärna i årgångar efter att jag har läst dem. På tal om Starlet så ramlade jag över en av de första hela årgångarna jag läste som barn/tonåring på loppis. Dem läser jag på nytt nu.

5. Svampar. Jag njuter riktigt mycket när jag går i svampskogen! Dessutom tycker jag om att äta svamp.

6. Ost! Jag är inte för alla fotsvettsostar och mögelostar utan snällare sorter som Emmenthal och Mozzarella och Koskenlaskia-smältost och riven ost och allra helst smält ost. Nam! Mängden som slunkit ner under åren syns minsann runt midjan.

7. Barnkläder. Nåjo, det är ju faktiskt mitt jobb :-).

8. Media, här kunde jag kanske säga att det är för att det var mitt jobb, men det är väl en grundinställning hos mig. Jag är HC-radiolyssnare och (numera) också tv-tittare. Den här punkten nuddar vid nummer 4 för jag ljuger om jag påstår att jag bara ser/hör/läser nyheter och aktualiteter. Mina svaga punkter är Radiodoktorn och Big Brother Suomi...

9. Loppis. My kind of Retail Therapy! 


10. Färger. Jag har litet svårt för allt det här vita, grå och svarta som folk tycker om att omge sig med. Min omgivning ser ut som om ett flygplan fullt med färgprover hade kraschlandat.

Nu tänker jag helt fräckt utmana alla som aldrig fått en bloggutmaning!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...