fredag 3 september 2010

Jag gillar äppel



Jag har skördat de första äpplena, det vill säga de första som kan kallas äpplen, resten var skrutt, ur mina äppelträd. Träden planterade jag för nio år sedan när vi var nyinflyttade. Äpplena var inte riktigt mogna, men jag ville plocka bort en del så att träden inte skulle tappa all kraft. Jag älskar sura äpplen, men enough is enough, så jag blandade äpplena med torgköpta äpplen och kokade äppelmos för vintern.

Köpis äpplena var så fina så jag ville torka några. Först hade jag dem i ca 40° ugn, med luckan på glänt hur länge som helst. När de började vara torra på ytan trädde jag upp äppelringarna på ett snöre och hängde upp dem. Nu är jag bara lite osäker på när de är torra nog för förvaring och om en papperspåse är den bästa förvaringen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...