torsdag 23 september 2010

Egen Play Doh

Jag har äntligen provat på att laga egen Play Doh och frågar mej varför jag inte gjort det förr. Det var enkelt, det funkar superbra och det är fram för allt inte skadligt för barnen.

Jag valde ett recept från skapligt enkelt. Ett där alun var utbytt mot citronsyra.

2 ½ dl vetemjöl
1 dl salt
2 ½ dl kokhett vatten
1 msk olja
1 msk citronsyra (istället för alun)
ev. karamellfärg, kakao, gurkmeja att färga med (jag använde "blå" livsmedelsfärg)

Man blandar alltså det torra och knådar sedan in vätskan. Jag använde citronsyra i pulverform så den åkte i med de torra ingredienserna.

Jag gjorde genast en dubbelsats och den degen passade jättebra i ett turkisk/grekisk yoghurt ämbar. Och de små gossarna är ÖVERLYCKLIGA :-).

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...