onsdag 19 september 2012

Svampplockardräkt

För några år sedan köpte jag en urfin overall åt Lilla V. Den blev inte direkt sämre av att jag bara betalade halva priset för den. Den var litet för passlig åt honom då, men jag tänkte att till det priset så gör det inte så mycket eftersom hans lillebror sedan får ärva den. Jag minns inte längre hur många gånger han hann använda den tills han en dag fick för sej att hjälpa sin far. Han fick som uppdrag att bära en motorsåg och han var stolt som en tupp. Tyvärr tänkte maken varken på att motorsågen är varm  eller på att små barn lyfter upp saker mot magen när de bär.

Det kunde förstås ha gått riktigt illa, tänker jag mej, och Lilla V kunde ha bränt sig, det hände lyckligtvis inte, men det som hände var att värmen var tillräcklig för att det plastiga tyget i overallen skulle smälta och overallen fick ett fult hål mitt på magen. Jag var arg som ett bi och männen i familjen totalt oförstående. Jag plockade undan overallen och bestämde mej för att på ett eller annat sätt rädda den. Idag fixade jag det och snart kan lillisen börja använda den. Den är ännu ganska stor, men den funkar.

Jag började med att klippa runt kanterna så att de skulle bli släta, utan flikar eller smält plast. Sedan  klippte jag ut svampens delar i PUL-tyg och strök på heat n´bond på baksidan. Dessutom klippte jag en bit vitt PUL-tyg för baksidan som ja också strök heat n´bond på. Det tyget la jag mellan fodret (det svarta som syns inuti hålet) och yttertyget, dels för att ge stadga och dels för att få delarna att fästa bättre. Applikationen har jag bara strukit på eftersom jag inte ville göra hål i tyget och minska vattentåligheten. Få se hur länge det håller. Jag är glad att jag hittade en lösning på problemet!

Nu borde jag förstås sy ett par handskar också av det prickiga tyget...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...