onsdag 11 juni 2008

EcoQueen


Jaha, nu har världen fått ytterligare en veckotidning. Slötittade på tidningshyllan i affären och mina ögon föll plötsligt på en obekant tidning, strategiskt placerad bredvid diverse föräldratidningar. EcoQueen, Lite mer eco - because we care! Naturligtvis fick den komma med hem eftersom jag gillar glossiga magasin och var MYCKET nyfiken på hur en tidning vars röda tråd är ekologisk konsumtion.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Tanken är god och tidningen levererar en del fräscha tankar men hela inriktningen på konsumtion känns så fel. Var inte poängen att vi ska konsumera mindre?

Ecoqueen vill förmedla att ekologiska produkter är lyxiga och sätter guldkant på tillvaron. De gör de dessutom hyfsat snyggt med snygga bilder, som ett ganska typiskt "bättre" magasin, på gott och ont, för hela tidningen är ju en enda reklam för en massa produkter. Därmed inte sagt att det är ointressant. Flera av artiklarna är helt intressanta och jag gillar reportaget om semesterorter i Europa man når per tåg.

Men ärligt talat vet jag inte om det är här attitydförändringen börjar eller om det här igen är en tanke som var god, men som bara blir så fel

2 kommentarer:

Mirre sa...

Var den helst gjord på återanvänt papper, tidningen? Lite knäppt känns det kanske att göra ett glossy magasin för miljömedvetna?

Katikatt sa...

Det var faktiskt det första jag kollade, mirre :-). Jo den är det, men jag tror inte att färgerna de tryckt med är lika miljövänliga. Men det är ju bara som jag tror.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...