söndag 10 januari 2010

Klädsorteringstankar


Och igen har barnen vuxit! Framförallt de två yngsta. Jag har plockat bort de sista 92orna från Lilla Vs skåp. Snart ska nog 98 bort också, men han har mest kläder med dubbelstorlekar. Pytte V har också vuxit. Nu får också de största 56orna packas bort. En del av 62orna var nästan för passliga när de kom fram.

Men i vilken hög ska man sätta kläderna? En del vill jag spara bara som minne. De kan ju få kläderna när de själva får barn (barnens mammor kommer inte att hoppa av lycka gissar jag) eller kanske i form av lapptäcken. En del får nog hamna på loppis/huuto/välgörenhet. När jag tidigare plockat undan barnkläder har jag nog tänkt mej att det ska komma flera barn. Hur är det när man redan har tre barn? Får man drömma om fler? Vill mans ha fler än tre barn?

Jag läste i Hesari här om dagen att det har blivit ett slags tudelning i mängden barn. Å ena sidan finns det många trepersonersfamiljer (ja eller två i många fall), det vill säga familjer med ett barn. Familjer där det inte alls planeras flera barn (trots att jag är helt säker på att de alltför ofta får frågan "när är det dags för ett syskon då?"). Å andra sidan växer familjestorlekarna. Det är inte längre endast religion som förklarar stora familjer. Av de barn som föds idag är vart fjärde ett barn som föds som trea, fyra eller femma i familjeskaran. Är det helt enkelt så att två barn snart inte är standard?

På tal om stora familjer så ska du inte missa riktigt stora familjer på måndag klockan 21 när andra säsongen av "Familjen annorlunda" börjar på svenska TV4.

4 kommentarer:

Milla sa...

ojj börjar de nu ida ?
de måst man bara se på....de e sååå härligt program :-)

Katikatt sa...

Jag håller med dej MIlla! Jag gillade speciellt Jörgen och Tina och de är med också den här säsongen! De har också en blogg på http://www.tiobarnsmamma.se/

Starkismor sa...

JA, det tycks vara helt ute med två-barnsfamiljer. Få se vad det händer med familjerabatterna!

jennimami sa...

Jag får jätteofta höra frågan om vi inte ska ha fler barn. Visserligen har jag ETT eget barn, men de två bonusbarnen är också en del av min familj. Det vanligaste, tycker jag, är att man har två barn nära varandra i ålder och sedan ett tredje "sladdbarn".

Vad gäller kläder brukar jag spara endast det allra käraste och det får aldrig bli mera än vad som ryms i mammalådan. Resten säljer jag på huuto, loppis eller skänker till Röda Korset. Det känns alltid lika vemodigt att plocka bort de små kläderna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...