tisdag 21 oktober 2008

Valfläsk


Nu har jag skött min medborgerliga rättighet. Jag har varit och röstat i kommunalvalet.

Egentligen tycker jag om att rösta på den egentliga valdagen. Det hör liksom till. Här om dagen satt jag och mina studiekompisar och diskuterade det här med valdagen. En berättade att när hon var liten så klädde mamma och pappa upp sej, sedan kom en barnvakt och föräldrarna åkte iväg för att rösta. Hos oss promenerade vi hela familjen till vallokalen. Vi fick vänta utanför båset när mamma och pappa röstade och sedan fick min bror och jag lägga pengar i valinsamlingsbössan. Varje gång frågade vi av våra föräldrar vem de röstat på och aldrig svarade de på den frågan.

Fortfarande idag tycker jag att det är lite högtidligt att gå och rösta och också vi brukar släpa hela familjen med oss (ok, katten brukar få stanna hemma :-)). Jag hoppas verkligen att det här gör att barnen, när de blir myndiga, tycker att det är viktigt med val.

Ps: På kommunalvalssidan kan man tippa valdeltagandet. Därifrån har jag också lånat bilden.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...