söndag 24 mars 2013

Kui?


Jag har varit en sväng i Uleåborg. Jag är litet förtjust i den staden :-). Idag hade jag litet extra tid innan tåget gick så jag tog en promenad till Oulun taidemuseo. Det är tre år sedan jag var där senast och då såg jag en utställning som inspirerade länge. Nu var där en utställning som mycket påminde om den: Kui? IX tekstiilitaiteen triennaali. Härligt inspirerande nytänkande tekstilkonst!

Melek Mazici - My Garden

Melek Mazicis "My Garden" består av sidentyg uppspänt på broderiramar och på varje tyg finns färger som inte genast avslöjar att de är blommor. Den här stod jag och glodde på både nära och en bit bort.

Anni Rapinoja - Alku ja loppu

Den här kronan (Anni Rapinoja) är jättestor och gjord av naturmaterial. Bakom den kanske du kan skymta en burk. Den har ett lock och på det står det: Lukta på älgbajset. Gissa vad kronan är gjord av...?

Fascineras av att alla verk på bilden är gjorda av material som kan ses som restmaterial, t.o.m. skräp.

Följande konstnärers verk är med i utställningen: 
Henri Ahti, Susanna Autio, Aino Favén, Tytti Götsch, Kaisaleena Halinen, Helena Kaikkonen, Aino Kajaniemi, Kirsi Kaulanen, Johanna Kiivaskoski, Inka Kivalo, Hannele Kumpulainen, Marita Lappalainen, Minna-Maija Lappalainen, Maila Malm, Melek Mazici, Nina Nisonen, Maritta Nurmi, Merja Pitkänen, Silja Puranen, Anni Rapinoja, Tiina Ripatti, Piila Saksela, Susanna Sallinen, Ulla Sinkkonen, Janna Syvänoja, Tuija Teiska, Anu Tuomi, Heli Tuori-Luutonen, Riitta Turunen, Hanna Vainio, Pirjo Valinen, Ulla-Maija Vikman, Kristiina Wiherheimo.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...