söndag 26 januari 2014

Hur ser du på tv?

Under julen funderade jag på när jag senast tittat på linjär tv. Egentligen tycker jag om det sociala i att titta på samma tv-program samtidig som "alla andra" också ser det, men det finns en del faktorer som gör att jag sällan kan se på program just då när de sänds.

I långa tider har jag förstås bandat på digiboxen. Snabbt och enkelt och så finns det där utan att man behöver bläddra igenom en massa sidor och reklamen kan man också spola över. Märker du förresten att jag fortfarande använder ord som "banda" och "spola" :-)?

Det är nog inte ens ett år sedan vi skaffade Netflix, men den tjänsten använder vi nog mycket. Tyvärr finns ju inte riktigt allt där så som enda tjänst funkar den inte. Arenan använder jag ofta, både för radio och tv. Katsomo och Ruutu nu och då, men jag tycker att webbversionen har ÄNNU MER reklam än det är på tv.

För någon vecka kom jag med i Buzzadors Watson-kampanj. Egentligen ger kampanjen inte mer än man får annars om man tar en helt vanlig testmånad, men jag tänkte att jag ju kan passa på. Jag hade en del problem att registrera mej, men det visade sej bero på att "någon" ändrat surfplattans datuminställningar. Great!

Tjänsten känns aningen rörig och i programtablån ser man inte skillnad på vilka tjänster som är gratis och vilka som kostar. En bra grej  däremot är att tjänsten "bandar" alla valda kanaler och sparar programmen i två veckor. Dåligt är att det är otroligt klumpigt att skippa reklamerna och åtminstone på min dator hängde sej hela sidan varje gång jag försökte. Reklamernas mängd är också stor så det är nog en tjänst jag inte skulle betala för. Det som ännu är otestat är hur det funkar att hyra film genom tjänsten. Det skulle komma med några gratiskoder, men dem har jag inte sett till ännu.

Nå jo, jag har alltså inte själv kommit fram till vad jag gillar bäst. Kanske man inte måste välja ETT sätt utan man gör som man själv vill, och på det sätt som passar bäst just då.

#watsonbuzz #buzzador

1 kommentar:

Starkismor sa...

Det bästa med TV är att man kan säga åt ungarna att det inte kommer mera nu. I början gällde det BUU-klubben å då det tog slut så var det sluttittat på TV. Nå, med Barnkanalen så funkar ju inte det. Sen hinner ju inte jag heller titta på TV på givna tider och eftersom jag inte är nån kvällsmänska orkar jag inte se på TV på kväklen heller. Netflix o dyl har vi inte men Yle Arenan använder jag flitigt liksom SVT play och TV4play. Fast den senare verkar ha slutat funka eller så har den märkt att jag bor i Finland... Jag som varit motwtåndare till TV i sängkammaren tackar nu surfplattan för att jag kan titta på TV efter att minstkngen somnat. Stiger jag upp ur sängen brukar han vakna inom en timme, nämligen. (Dags för sömnskola, i know...)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...