måndag 28 juni 2010

Suckar över pojk- och flickfärger igen

Jag sitter och försöker reafynda innetossor till hösten. Råkade surfa in i en butik som säljer Bundgaards vinterstövlar. Jag tittade på listan med skor och ser ett par helt ok vinterstövlar:



På sidan står följande text:
"Normaalia hieman leveämmät ja väljempilestiset nahkaiset talvikengät tytölle, sopii myös "korkeammalle" jalalle. TEX käsitelty, joten kestää hyvin ankariakin olosuhteita. Todella lämmin villavuori. Kärki suojattu kumilla. Tarvittaessa voi käyttää myös erikoispohjallisten kanssa.

Muista n.1.5cm:n kasvuvara.

Kengän sisämitta:
Koko 23: 15,2 cm
Koko 24: 15,6 cm
Koko 25: 16,1 cm
Koko 26: 16,5 cm
Koko 27: 17,3 cm
Koko 28: 17,7 cm
Koko 29: 18,5 cm
Koko 30: 19,4 cm
Koko 31: 19,9 cm"

Jag bläddrar vidare och ser en annan sko:


Texten:
"Normaalia hieman leveämmät ja väljempilestiset nahkaiset talvikengät, sopii myös "korkeammalle" jalalle. TEX käsitelty, joten kestää hyvin ankariakin olosuhteita. Todella lämmin villavuori. Kärki suojattu kumilla. Tarvittaessa voi käyttää myös erikoispohjallisten kanssa.

Muista n.1.5cm:n kasvuvara.

Kengän sisämitta:
Koko 23: 15,2 cm
Koko 24: 15,6 cm
Koko 25: 16,1 cm
Koko 26: 16,5 cm
Koko 27: 17,3 cm
Koko 28: 17,7 cm
Koko 29: 18,5 cm
Koko 30: 19,4 cm
Koko 31: 19,9 cm"

Storleken är alltså den samma och modellen för den delen (och priset och märket), MEN, så att nu ingen pojke ska tro att det är okej att ha röda skor så har man för säkerhets skull klistrat fast två blommor på de röda skorna. Bra, så att nu den stackars pojke som väljer dem nu säkert får höra (fram för allt av vuxna män) att han har flickskor.

Snälla snälla snälla, kan vi inte snart komma över det här. Mina pojkar kommer också i fortsättningen att ha röda skor (även om jag just idag letar efter ett par gröna tossor med turkosa stjärnor), men vi väljer att köpa dem från butiker som inte kallar dem flickskor utan barnskor eller om de är riktigt vågade; vinterskor.

5 kommentarer:

Starkismor sa...

Hååååhhååå.... Int vet jag heller om alla flickor promt vill ha blommor?! Undrar hur dom röda pojkskorna ser ut? För med den här logiken borde det ju finnas ett par röda pojkskor med bilar(?) på tarrabanden. Nog e det märkligt att det ännu ska vara så här. Tycker det var bättre ett tag men som om det sku vara en tillbakagång på det här.

Sen undrar jag också varför s.k. pojkkläder är så fula med sina flames å monstertrucks.

Anonym sa...

Min pojke, 4 år, älskar rosa, paljetter och glitter. Men han har inte ett enda plagg som ser ut så.. Idag var vi i en klädaffär och han kom med en t-shirt han hittat "den här vill jag ha, med glittriga bokstäver". En lila tröja med lila paljetter som formade texten "rock star girl". Nej, jag köpte inte den, utan att motivera mitt nej åt honom desto mera. Han skulle också vilja ha "prinsess-skor", glittriga, rosa med spetsdetaljer.. Jag tycker inte det bara är färgerna som är svårt. Röda kläder har han, och röda skor och stövlar. Men jag vill inte låta honom sätta på sej "prinsesskläder". Varför skulle inte pojkar kunna få ha lite glitter på sina kläder? Svarta tröjor med drakar och monster, det ska pojkar ha.. Det där tycker jag är mycket värre än färgdiskussionen.

Katikatt sa...

Anonym, jag håller helt med dej om att det inte bara är färgerna som är krångliga. Lika lite som jag vill köpa blusar med stora tryck med rallybilar, skjutvapen, blaffiga "pang"- och "cool"tryck, för att inte tala om arga ormar och skorpioner så vill jag ha kläder med prinsesstema åt mina pojkar.

Däremot är inte t.ex. glitter i sig ett problem. Men jag tror inte att något av mina bar just nu har ett enda plagg med glitter på i sina högar. Helt enkelt för att det nästan bara till julen finns kläder som annars är hyfsat unisex som har glitter. Det hör tydligen till att det också ska finnas spetsar och puffärm på samma plagg.

På tal om nästan inget (utom könsbundna kläder) så fick vår yngsta flera gånger under vår semesterresa höra att han var en otroligt söt flicka, för att han har en röd mössa med vita prickar...

Starkismor sa...

Men då e ju han en söt flugsvamp! Vår son ligger just nu å tuttar i en röd pyamas med vita prickar. :)

Det är märkligt det där med puffärm också. Jag köpte en vit body för att bara ha något som matschade ett par 70-tals sparkisar å kom hem och såg puffärmen. Vad ska man ha den till? I övrigt en helt vanlig vit bomullsbody - antaglien inhandlad på "flickavdelningen"?!? Suck.

Anonym sa...

Tycker också om att köpa röda kläder åt min son, och jag tycker att många av hans vänner, pojkar , också tycker om att ha röda kläder på sig.

Men det där att de skriver "röda flickskor" etc kan också ha med google att göra; folk söker också kläder och skor för pojkar/ flickor, då får man ju själv bestämma om man vill ha dem för sin pojke eller flicka.Min kompis som säljer barnkläder har sagt att de alltid hör till flickornas eller pojkarnas kategori -då fösäljaren beställer dom från tillverkaren- oberoende om de är sådana som passar både och!
Men mera kunde det finnas just tex.röda och silverfärgade skor/plagg åt pojkar, utan blommor... ;))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...